Persberichten 08.04.2019

EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling

In strijd met de afspraken maakt Coca-Cola bij de Efteling reclame gericht op kinderen. Dit <link https: www.foodwatch.nl fileadmin foodwatch.nl onze_campagnes kindermarketing documents decision_case_19_the_coca_cola_company.pdf _blank>oordeelt het zelfreguleringsorgaan de <link http: www.eu-pledge.eu _blank>EU Pledge na een klacht van foodwatch. De frisdrankautomaten met sprookjesfiguren gericht op kinderen, vóór de ingang van het park, moeten worden aangepast. Over diezelfde sprookjesfrisdrankautomaten binnen het park of andere prominente kindermarketing, zoals de <link https: www.efteling.com nl hotel themasuites coca-cola-suite _blank>Coca-Cola hotelkamer tussen de <link https: www.efteling.com nl hotel themasuites _blank>sneeuwwitje en doornroosje kamers en de <link https: www.looopings.nl weblog eerste-beelden-van-nieuwe-mini-attractie-in-de-efteling.html _blank>Coca-Cola carrousel, velt de EU-Pledge geen oordeel omdat de afspraken tegen kindermarketing binnen het park (‘indoor’) niet gelden.

foodwatch: “De voedingsindustrie houdt zich niet eens aan haar eigen slappe regels. Dit toont maar weer aan dat de zelfregulerings-afspraken van de industrie tegen kindermarketing onvoldoende zijn en aanvullende wetgeving noodzakelijk is. Een dagje Efteling is voor kinderen en geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola.” Vorig jaar sprak staatssecretaris Blokhuis zich er nog ‘kritisch’ over uit dat zelfregulering wel moet leiden tot verantwoorde kindermarketing en dat een aantal bedrijven de afspraken nog niet voldoende naleeft.

Links: de op kinderen gerichte sprookjesautomaten van Coca-Cola voor de ingang van het park die moeten worden aangepast. Rechts: Eenzelfde soort Coca-Cola automaat in het park zelf. ‘Indoor’ kindermarketing valt niet binnen het toepassingsgebied van de EU Pledge, en mag dus wel.

Marketingcampagnes voor junkfood in Efteling van ‘partners in kwaliteit’

De Efteling heeft speciale ‘partners in kwaliteit’, momenteel Coca-Cola, Unilever (ijsjes Ola), Friesland Campina (Chocomel) en Rabobank. Deze partners hebben toestemming van de Efteling voor marketingcampagnes in het kinderpark. Coca-Cola en Unilever (Ola) kwamen eerder al in <link https: www.rijksoverheid.nl documenten rapporten voedingsreclame-gericht-op-kinderen-monitor-2017 _blank>onderzoek i.o.v. VWS naar kindermarketing naar boven als de bedrijven die relatief vaak kinderspeellocaties benaderen voor marketing. foodwatch heeft dit in kaart gebracht in de Efteling en kwam vooral van Coca-Cola vele marketing gericht op kinderen tegen.

Afbeelding: screenshot website Efteling met hun ‘partners in kwaliteit’ die reclame binnen de Efteling mogen maken.

In december vorig jaar voerde foodwatch hiertegen <link https: www.foodwatch.org nl onze-campagnes nieuwsberichten actie-foodwatch-vanuit-coca-cola-hotelkamer-in-efteling _blank>actie vanuit de Coca-Cola hotelkamer, gelegen tussen de sprookjeskamers in het Eftelinghotel. We dienden toen ook de formele klacht in bij de <link http: www.eu-pledge.eu _blank>EU-Pledge, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt tegen kindermarketing.

De jury van de <link http: www.eu-pledge.eu _blank>EU Pledge heeft nu <link https: www.foodwatch.nl fileadmin foodwatch.nl onze_campagnes kindermarketing documents decision_case_19_the_coca_cola_company.pdf _blank>geoordeeld over de kindermarketing van Coca-Cola bij de Efteling: de frisdrankgigant moet de sprookjestaferelen op haar automaten voor de ingang weghalen. Ze mogen niet langer “aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar”. Dit is nu wel het geval: via aanlokkelijke sprookjesafbeeldingen, naast een plaatje van een sprankelende Colafles. Coca-Cola probeerde hier eerder, na een andere klacht van foodwatch gericht aan het bedrijf zelf, gemakkelijk vanaf te komen. Het bedrijf wou enkel de paddenstoel (één van vele sprookjestaferelen) verwijderen en de afbeeldingen van het Coca-Cola regular flesje vervangen door zero sugar. Het panel van de EU Pledge ziet dit echter niet door de vingers: “het veranderen van de aard van de producten op de afbeelding zou irrelevant zijn voor de toezegging van Coca-Cola om geen reclame te maken voor hun producten bij kinderen onder de 12 jaar, ongeacht voedingsoverwegingen.” Coca-Cola komt <link http: www.eu-pledge.eu sites eu-pledge.eu files pledges eu_pledge_coca-cola_commitment.pdf _blank>haar eigen beloften dus niet na.

Overtreding of niet? Pretparken vallen niet onder ‘toepassingsgebied’

De <link https: www.foodwatch.org nl onze-campagnes nieuwsberichten actie-foodwatch-vanuit-coca-cola-hotelkamer-in-efteling _blank>klachten van foodwatch over de Coca-Cola Suite, de Cola-attractie (de ‘Zoötroop’) en de frisdrankautomaten in de Efteling, vallen buiten het mandaat van de EU-pledge, oordeelt de jury. Zoals ook bij de Nederlandse zelfreguleringsvariant, de Reclame Code Commissie, vallen veel vormen van kindermarketing buiten de afspraken. De EU-plegde gaat vooral over kindermarketing via de media (TV, radio, sociale media), in basisscholen of ‘outdoor’ locaties. Over indoor reclame of de ’point of sale’ maakte ze geen regels: alle kindermarketing voor junkfood op het terrein van de Efteling is geoorloofd.

Dit leidt echter tot een schizofrene situatie: Coca-Cola moet de sprookjesfiguren weghalen op hun automaten bij de ingang van het park (dus outdoor), maar dezelfde soort sprookjes-frisdrankautomaten in de Efteling laten staan, evenals de Coca-Cola hotelkamer in het sprookjeshotel en de Coca-Cola attractie Zoötroop. Coca-Cola heeft overigens wel aangegeven kleine veranderingen hierin aan te gaan brengen.

Duidelijke wetgeving kindermarketing nodig

Een streng beleid valt ook niet te verwachten van de EU Pledge: het is een zelfreguleringsorgaan van grootspelers binnen de voedingsindustrie, zoals Danone, Unilever, Kellogg’s en Coca-Cola. Foodwatch: “Coca-Cola en andere voedingsgiganten stellen zelf de regels voor kindermarketing op. De slager keurt dus zijn eigen vlees”. foodwatch roept de overheid op duidelijkheid te verschaffen over kindermarketing in pretparken. Zeker nu volgens het <link https: www.rijksoverheid.nl documenten convenanten nationaal-preventieakkoord _blank>Nationaal Preventieakkoord attractieparken tegen 2020 hun voedingsaanbod gezonder moeten maken. Als dan wel gelijker tijd Coca-Cola, Ola ijsjes en Chocomel in kinderparken bij kinderen wordt opgedrongen, is dat in strijd met de afspraken in het preventieakkoord. Ook de <link http: www.who.int elena titles food_marketing_children en _blank>Wereld Gezondheidsorganisatie heeft zich uitgesproken tegen kindermarketing voor producten die veel suiker, zout of vet bevatten.